Na Slovensku boli školy dlhodobo zatvorené. Pandémia dala zabrať všetkým krajinám, ktoré sa túto situáciu snažili vyriešiť rôzne. Zatiaľ čo v prvej vlne zo strachu z neznámeho a z preventívnych dôvodov zavreli školy takmer všetky krajiny EÚ, situácia sa zmenila na jeseň. Napriek prichádzajúcej druhej vlne a zhoršeniu epidemiologickej situácie už krajiny nezatvárali školy z jedného dňa na druhý. Až na pár výnimiek.
V tomto prípade sa Slovensko zaradilo v nelichotivej štatistike ku krajinám, kde deti do školy nechodia. Patríme tak medzi 7 krajín EÚ, ktorým sa nedarí nájsť riešenie ako nezatvárať školy celoplošne. Žiaci druhého stupňa základných škôl a žiaci stredných škôl boli odkázaní na dištančné vzdelávanie jeden celý rok.
Dištančné vzdelávanie – môže takáto výuka nahradiť deťom školu?
Kvalita dištančnej výučby je otázna. Výsledky najnovších štúdií potvrdzujú, že žiaci neurobili počas dištančnej výučby žiadny pokrok. Nehovoriac o tom, že dopad sociálnej izolácie na psychiku mladých ľudí je ďalšia téma na diskusiu.
Rodiny, ktorých deti nemôžu ísť do školy sú pod enormným tlakom. Rodičia nahrádzajú vo veľkej miere učiteľov a zároveň dlhodobo prichádzajú o časť príjmov. Matky si veľmi ťažko hľadajú nové zamestnanie.
Iniciatíva Dajme deťom hlas
Iniciatíva Dajme deťom hlas vznikla v októbri 2020 s cieľom spájať rodičov, študentov, psychológov, učiteľov a ďalších podporovateľov požiadaviek zaradiť školy a vzdelávanie medzi priority aj počas pandémie a rozhodovať s rešpektom voči tým, ktorých sa rozhodnutia týkajú.
Iniciatíva apeluje na to aby:
- sa hľadali riešenia
- návrat detí do škôl patril i v čase pandémie medzi priority
- sa pristupovalo s rešpektom a úctou k deťom, učiteľom, rodičom a všetkým, ktorí na vzdelávaní participujú
- sa upriamovala pozornosť na nepriaznivé vplyvy zatvorenia školy na deti
S týmito požiadavkami sa iniciatíva obrátila aj na Európsku komisiu, ktorej adresovala otvorený list.
Organizátori veria, že zapojenie EK do celého procesu monitorovania situácie, koordinácie úsilia a do poradenstva by inšpirovalo členské krajiny, ktoré podobne ako Slovensko mali školy v drvivej väčšine počas posledného roka zatvorené. Zároveň by krajiny boli nútené k príprave progresívnejších stratégií a vytvoreniu efektívnejšieho prostredia pre vzdelávanie, a to nielen po zvyšok pandemického obdobia.
V porovnaní 31 krajín OECD je Slovensko na 3. mieste v dĺžke zatvorenia stredných škôl.
Na Slovensku nebolo vzdelávanie prioritou ani počas prvej vlny pandémie. Napriek najlepšej epidemiologickej situácii sme školy otvorili medzi poslednými a väčšina detí sa dostala do školy až posledný týždeň školského roka.
V období viac ako jeden kalendárny rok tak boli:
- stredné školy otvorené iba 34 dní
- druhý stupeň ZŠ 44 dní
- vysoké školy boli celé obdobie zatvorené.
Negatívne dôsledky dlhodobého zatvárania škôl:
- diskriminácia v prístupe k vzdelávaniu
- systém nebol dostatočne pripravený na online vzdelávanie
- sociálne slabšie rodiny boli znevýhodnené
- chýbajúci plán pre školy a nejasná komunikácia hlavne pre študentov maturitných a posledných ročníkov, ktorých čakali prijímačky na stredné a vysoké školy
- okrem prezenčnej výučby sa deti nemohli zúčastňovať ani aktivít zameraných na rozvoj talentu
Existuje dokonalá situácia?
Pandemická situácia sa vyvíja, tak ako sa vyvíjajú opatrenia s ňou súvisiace. Už nekontrolujeme hranice, nedodržiavame karanténu ani netrasujeme ako tomu bolo na začiatku. Zavreté podniky sa premenili na podniky s terasami, výdajné okienka fungujú neobmedzene. Prečo školy ostávajú stále zatvorené? Otvorenie škôl je totiž podmienené nedosiahnuteľným stavom 100% bezpečnosti.
Ambícia otvoriť školy celoplošne je teda veľmi ťažko realizovateľná. Kým sa zlepší situácia v jednom regióne, v druhom sa zhoršuje. Ľudia migrujú, cestujú v rámci Slovenska aj do zahraničia, v dôsledku čoho sa objavujú nové a nové mutácie.
Semafor pre školy
Momentálna sa pandemická situácia zlepšila a konečne umožnila deťom vrátiť sa do škôl. Školy sú otvorené na celkom Slovensku. Cieľom je v žiadnom prípade nedopustiť plošné zatváranie ani v prípade zhoršenia situácie. Ministerstvo školstva preto vypracovalo semafor, ktorý približuje situáciu každej školy individuálne.
- zelená
- škola nemá ani jedného nakazeného žiaka či učiteľa
- funguje takmer ako v bežnom režime, no so sprísnenou hygienou
- oranžová
- existuje podozrenie, že niektorý zo žiakov alebo zamestnancov školy má COVID-19
- podozriví nesmú chodiť do školy; zamestnanci a ostatní žiaci, ktorí mohli s nimi prísť do kontaktu ostanú mimo školy až do ďalšieho rozhodnutia hygienikov
- červená
- škola má jedného nakazeného učiteľa alebo dvoch a viac žiakov či nepedagogických zamestnancov
- obmedzí sa počet žiakov v triedach, niektoré sa zatvoria a prejde na vyučovanie na diaľku.
Čas ukáže, nakoľko bude táto stratégia úspešná. Jej cieľom je dosiahnuť, aby bolo zatváranie škôl opatrením, ktoré sa implementuje len v krajnom prípade a musí byť časovo obmedzené.
Foto: Unsplash
Comments