Magazín

Pomáha káva s učením?

0

Mnoho z nás si tým prešlo, prechádza a mnohých to ešte len čaká. Nekonečné hodiny strávené pri prednáškach, nad skriptami či knihami a snaha dostať informácie do svojich mozgových závitov. Zrána sme na tom s energiou dobre (ak práve nie sme po nočnom žúre) a ide to, postupom času však pozornosť upadá. Popoludní prichádza prvá slabšia kríza, neskôr druhá a intenzívnejšia.

Možno to aj vy máte pri učení nejako takto. Každý má svoj spôsob, ako sa s poklesom koncentrovanosti vyrovnať, pričom jedným z najpopulárnejším je pitie kávy. Chutný nápoj obsahuje kofeín, ktorý telo i myseľ nakopne a všetko je razom jednoduchšie. Pomáha káva s učením a dovedie študentov k lepším známkam? Je na tom kus pravdy?

Kofeín ako tajný impersonátor

Pre lepšie pochopenie problematiky si najskôr musíme vysvetliť, ako kofeín nachádzajúci sa v káve vlastne funguje. „Je to taký tajný impersonátor,“ píše Lucas Reilly vo svojom príspevku pre stránku MentalFloss.

Reilly vzápätí vysvetlil, že v mozgu sa priebehu dňa hromadí adenozín a čím viac ho tam je, tým intenzívnejšiu únavu pociťujeme. Kofeín ho však dokáže „podskočiť“ a obsadiť jeho receptor. Tým pádom sa adenozín síce v tele zbiera, no bez receptoru, na ktorom si tróni kofeín, sa to náš mozog nedozvie.

„Kofeín má rovnakú veľkosť i tvar ako adenozín a keď si dáte svoju kávu, adenozínové receptory tieto neurotransmitery nedokážu rozlíšiť. Kofeín sa pripája konkrétne k receptoru A1. Keď je tam zakotvený, množstvo molekúl adenozínu, ktoré máte v tele, sa tam už dostať nevie. Istým spôsobom sa vytvára dopravná zápcha. Množstvo adenozínu je blokované a kofeín vám bráni pociťovať únavu.“

Vyhadzovač, ktorý únavu nepustí dovnútra

Študentom blízke by mohlo byť hlavne ďalšie vysvetlenie či prirovnanie. „Kofeín je istým spôsobom ako taký vyhadzovač. Zablokuje dvere a molekuly únavy nepustí dovnútra, pričom tam zatiaľ energickejšie molekuly pokračujú vo svojej párty,“ skonštatoval Lucas Reilly.

Bez adenozínu sa k slovu dostanú neutotransmitery ako dopamín a glutamín. Wikipedia píše, že „dopamín hrá významnú úlohu v motorických funkciách mozgu. Má rozhodujúci význam pri spracovaní informácií v čelovom laloku mozgu v kognitívnych funkciách mozgu.“ Nuž a glutamín podporuje správne fungovanie svalových buniek a imunitného systému, čo sa takisto hodí.

Koncentrácia je dôležitá

Príjem kávy a kofeínu si spájame hlavne s nakopnutím a nabratím energie. Avšak veľmi dôležitý je aj vedľajší vplyv hovoriaci o lepšej koncentrovanosti. V tomto je veľká sila kofeínu týkajúca sa optimálnejšieho učenia. Dokážeme sa koncentrovať na dôležité a nenecháme sa rozptýliť vonkajšími vplyvmi.

„Kofeín zvyšuje schopnosť mozgu koncentrovať sa,“ píše Coffee Informer. „Je to mierny stimulant, pri ktorom lekárske štúdie potvrdili schopnosť podporiť bdelosť, pozornosť a koncentrovanosť. Jedna štúdia dokonca potvrdila schopnosť kofeínu zlepšiť pamäťový výkon.“

Test potvrdzujúci silu kávy

Zaujímavý výskum v tejto oblasti vykonal Michael Yassa z Johns Hopkins University v Baltimore. Prizval si účastníkov, ktorým ukázal sériu obrázkov. Tí, ktorí dostali 200-miligramov kofeínu, ich po 24 hodinách dokázali lepšie rozoznať a odlíšiť. Zaujímavé, čo poviete?

„Vždy sme vedeli, že kofeín podporuje kognitívne funkcie, ale tieto konkrétne vplyvy na posilnenie pamäti a odolnosť voči zabúdaniu sme u ľudí doposiaľ nikdy detailne neskúmali,“ uviedol Yassa pre hopkinsmedicine.org.

Pozor na predávkovanie kofeínom

Nič však nie je len ružové a všetko má aj svoju tienistú stránku. Podobne je to aj pri káve a kofeíne. Ak by ste to prehnali a vo večerných hodinách vypili nadmerné množstvo kávy, možno by ste sa vedeli koncentrovať na učenie, ale potom by ste sa nevyspali. Telo totiž potrebuje na to, aby kofeín spracovalo, niekoľko hodín.

Nedostatok spánku by následne mohol privodiť výraznejšie problémy, oslabiť koncentrovanosť, prípadne vyvolať bolesti hlavy. Všetko teda treba robiť len s mierou a odborníci odporúčajú tri až päť šálok kávy denne. Presný počet nie je možné stanoviť, pretože každý človek je iný a má iné predispozície.

Čo na to slovenský odborník?

My sme o názor požiadali Petra Szaba, ktorý sa káve venuje už desať rokov. Dlho o nej blogoval, napísal veľké množstvo článkov a založil vlastnú pražiareň kávy Coffeein. Ako vníma vplyv kávy na učenie on?

„Za roky svojej praxe som sa stretol s mnohými ľuďmi žiadajúcimi tip na kávu, ktorá by im pomohla s učením,“ usmial sa Peter Szabó. „Vzhľadom na nazbierané skúsenosti si myslím, že niečo na tom určite je. Aj ja v súčasnosti aktívne študujem a snažím sa zlepšovať v marketingu, pričom káva pred prednáškou mi výrazne pomáha zvýšiť koncentrovanosť.“

„Vďaka tomu si potom počuté lepšie zapamätám a rýchlejšie mi na um prichádzajú aj možnosti aplikovania vedomostí do praxe. Keď k tomu prirátame množstvo zdravotných výhod kávy, tak nie je o čom. Je to takmer zázračný nápoj a osobne som veľmi rád, že v Coffeeine vieme zákazníkom kvalitnú kávu ponúkať za prijateľné ceny,“ dodal Peter Szabó.

Baví vás marketing popri škole? Skúste affiliate!

Previous article

You may also like

Comments

Comments are closed.